A
A
A
szukaj
wersje językowe Polski English
Wydarzenia
24 02 2011 "XIX-wieczne kurioza" z kolekcji Jacka Dehnela.

Od 24 lutego zapraszamy do Fotoplastikonu Warszawskiego na wyjątkową wystawę zdjęć stereoskopowych z kolekcji Jacka Dehnela - poety i prozaika, autora jednej z najciekawszych publikacji w 2009 r. „Fotoplastikon”. „XIX-wieczne kurioza” przeniesie gości Fotoplastikonu do świata rzeczy dziwnych, oryginalnych, niesamowitych oraz ukaże zaskakujące dzisiaj dla nas wyobrażenia o XIX-wiecznym świecie. Kuriozalny zbiór fotografii został opatrzony niesztampowymi komentarzami Jacka Dehnela.

Zdjęcia prezentowane będą codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i niedziel) w oficynie kamienicy w Al. Jerozolimskich 51 od 24 lutego, w godz. 10.00 – 18.00. Wstęp: 2 i 4 zł.

Kuriozalne zdjęcia pochodzą z kolekcji Jacka Dehnela – poety, prozaika, erudyty, laureata wielu nagród literackich (m.in. Paszportu Polityki 2006), kolekcjonera fotografii stereoskopowych. Fascynacja fotografią stereoskopową zaowocowała publikacją „Fotoplastikon” – zbiorem miniatur prozatorskich, którym towarzyszą stare fotografie znalezione na pchlich targach, czy w antykwariatach.

Fotoplastikon w al. Jerozolimskich 51 powstał na początku XX w. i z przerwami działał przez całe stulecie. Dzięki temu tajemniczemu urządzeniu na początku wieku zwykły warszawiak, który nigdy nie przekroczył granicy miasta, udawał się w niezwykłą trójwymiarową podróż i mógł poznać dalekie zakątki świata. Fotoplastikon był jego oknem na świat.

Sama technika fotografowania stereoskopowego powstała pod koniec XIX wieku, w dobie wielkich wynalazków, dzięki którym ówczesny człowiek odkrywał świat na nowo. Realizując wystawę „XIX-wieczne kurioza” chcielibyśmy ukazać ten XIX-wieczny świat osobliwych i kuriozalnych wyobrażeń. Wystawa przeniesie gości Fotoplastikonu do XIX-wiecznej rzeczywistości i ukaże codzienność oraz zainteresowania mieszkańców epoki.

 

  • Jacek Dehnel: „Podobnie jak dziś internet, tak od połowy XIX wieku fotografia, w tym i stereofotografia, starała się objąć i zarejestrować całość ludzkiego doświadczenia: portrety, obrazy przyrody, dzieła sztuki, przemysł, wojnę, uczucia, seks, śmierć, humor, naukę, mity, ważne wydarzenia, rozmaitość kultur, życie prywatne i tak dalej, i tak dalej – i jako taka stanowi mapę zbiorowej wyobraźni swojej epoki.


Przeważają wizerunki oczywiste, zwłaszcza słynne widoki z całego świata – XIX wiek to czas pierwszej globalizacji i, zarazem, kolonizacji, w czym stereofotografia, przenosząca wzorce kulturowe, miała swój udział. Ale obok banalnych pojawiały się obrazy zupełnie nieoczywiste, które jeśli nawet w swojej epoce wydawały się  zwyczajne, dziś, wyrwane z tamtego tła społecznego, przeniesione do XXI wieku, w którym mamy inną wyobraźnię zbiorową, na dodatek często wyrwane z kontekstu (dłuższej serii obrazów), sprawiają wrażenie czy to groteskowe, czy to niepokojące. Wybierając zdjęcia na tę wystawę, starałem się zaprezentować – nawet w przypadku tematów z pozoru banalnych – właśnie wizerunki nietypowe, pobudzające wyobraźnię, ocierające się niekiedy o surrealizm”.   


Partnerzy Fotoplastikonu:
Trójka-Polskie Radio, Radio Wnet, Epson, BBI Development, Independent



 


data publikacji 18 02 2011 powrót do Archiwum >
close