A
A
A
szukaj
wersje językowe Polski English
Wydarzenia
22 09 2006 Latająca forteca nad Warszawą .
Bombowiec boeing B-17 - zwany „latającą fortecą” — wylądował wczoraj na warszawskim Okęciu. Dziś, w 62. rocznicę Powstania Warszawskiego. ma przelecieć nad miastem i zrzucać ulotki przypominające o rocznicy powstania.
To właśnie B 17 we wrześniu 1944 r. dostarczyły walczącym powstańcom stolicy zaopatrzenie.
Przylot samolotu do Polski zorganizowało Muzeum Powstania Warszawskiego Jak powiedział dyrektor Muzeum Jan Ołdakowski, nie było to łatwe, ponieważ terminarz wykorzystania maszyny układa się z dwuletnim wyprzedzeniem. — Powiedzieliśmy, że Warszawa bardzo czekała na pomoc w czasie powstania. Teraz czeka tylko na samolot, za którego przelot możliwość oglądania polska strona zapłaci. Po godzinie odpowiedzialna za terminarz lotów kobieta powiedziała, że jej ojciec był w ruchu oporu w Danii i rozumie nas. I bombowiec jest na Okęciu - powiedział Ołdakowski.
Samoloty takie jak ten, który wczoraj wylądował na Okęciu, 18 września 1944 r. wzięły udział w dziennej wyprawie nad Warszawę, by dostarczyć walczącej stolicy zaopatrzenie dla powstańców. 107 samolotów z 8. Armii Powietrznej USA przewoziło 1284 zasobniki z bronią, amunicją, lekarstwami i żywnością. Tylko 188 zasobników spadło na tereny zajęte przez powstańców.
Maszyna która wylądowała w Warszawie, to historyczny czterosilnikowy bombowiec boeing B 17G noszący nazwę „Sally B”. Ta konkretnie maszyna, wyprodukowana pod koniec 1944 r., nie wzięła już udziału w II wojnie światowej i została przebudowana na wersję szkolną. Po wojnie we Francji samolot wykonywał loty dla Narodowego Instytutu Geograficznego.
W 1979 r. bombowiec został uznany za „latający pomnik”, który upamiętnia śmierć 79 tysięcy lotników amerykańskich poległych w czasie II wojny światowej w Europie. Samolot lata obecnie jako flagowa maszyna American Air Museum w Duxford i jest jednym z dwóch latających egzemplarzy B-17, znajdujących się w Europie.
B-17 to dolnopłaty z czterema silnikami napędzającymi śmigła. Ich załoga liczyła 11 osób: dwóch pilotów, nawigatora, bombardiera, radiooperatora i sześciu strzelców pokładowych.
Pierwszy raz samolot tej konstrukcji wzbił się w powietrze w lipcu 1938 r. Był produkowany seryjnie od 1939 do 1945 r. Wyszedł ze służby w amerykańskim lotnictwie w 1958 r.
Latająca forteca ma rozpiętość skrzydeł 31,6 m, kadłub o długości 22,5 m. Samolot ma 5,8 m wysokości, wazy 16,3 tony. Jego maksymalna prędkość to 486 km na godz., a średnia 380 km/godz. Mógł wznieść się nie wysokość 10,85 km i przelecieć maksymalnie 5.47 tys. krn. Był uzbrojony w 13 karabinów maszynowych kalibru 12 7 mm rnógł przenieść prawie 8 ton bomb.

Dziennik Polski (01-08-2006)
data publikacji 22 09 2006 powrót do Archiwum >
close