Scenariusze lekcji o POWSTANIU WARSZAWSKIM | |
dla szkół podstawowych | |
Wykład dziejów najnowszych ma pod wieloma względami szczególny charakter. Decyduje o tym już sam bezprecedensowy dramatyzm losów ludzi urodzonych w XX wieku. Narracja kształtowana przez historyków konfrontuje się wciąż z żywą pamięcią jej świadków i uczestników. Zdarzenia poznawane w szkole przeplatają się w świadomości młodych ludzi z przekazem rodzinnym – zwłaszcza między pokoleniem dziadków i wnuków. Dla młodego odbiorcy historia najnowsza jest okazją do nawiązania szczególnej więzi z przeszłością swojego kraju zapamiętaną przez miasto...
Akcje bojowe "Szarych Szeregów” >
Śladami batalionów "Zośka" i "Parasol" >
Dzieci walczącej stolicy. Powstanie Warszawskie w oczach najmłodszych >
Barwa i broń. Uzbrojenie i umundurowanie w Powstaniu Warszawskim >
Polskie boje. Udział polskich formacji wojskowych na frontach II wojny światowej >
Sprawa polska w II wojnie światowej >
|
Powstanie Warszawskie zajmuje ważne miejsce w nauczaniu historii młodych Polaków. W najnowszej podstawie programowej dla szkół podstawowych zostało wymienione jako jeden z dwóch faktów II wojny światowej (obok agresji Niemiec na Polskę w 1939 roku), które uczniowie powinni znać. Z pewnością Powstaniu Warszawskiemu warto poświęcić wiele czasu nie tylko z uwagi na historyczne znaczenie wydarzenia, ale także ze względu na wartości, takie jak: braterstwo, oddanie i służba na rzecz społeczeństwa, odpowiedzialność i umiłowanie ojczyzny.
Mali Powstańcy i dzieci w służbie Polskiego Państwa Podziemnego w latach 1939–1945 >
|
Redakcja: Karol Mazur
Autorzy: Jolanta Błażejczyk, Anna Bosiacka, Ewa Ciosek, Grzegorz Czyż, Zenon Fajger, Michał Komuda, Karol Mazur, Maciej Podbielkowski, Inga Rusin, Agnieszka Zając
Redakcja językowa: Magdalena Szczepaniak-Czułba; Konsultacja dydaktyczna: Łukasz Michalski; Opracowanie graficzne: Julia Sielicka-Jastrzębska
Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego / Warszawa 2011